15 juni 2011

Semesterplaner

Nu är det mindre än två veckor kvar till den efterlängtade semestern! Ser fram emot den så mycket och vill att dagarna ska gå fortare!
Jag och min man ska till Frankrike.
Har aldrig varit där tidigare men alltid velat besöka detta underbara land. Jag gillar den franska kulturen, den franska maten och deras fantastiska mode.

Vi har satt ihop hela vår resa själva och det har både varit utmanande och väldigt kul. Eftersom vi båda är ganska rastlösa och energiska personer bestämde vi oss för att passa på och besöka flera olika städer i Frankrike under semester.


Vi börjar med Paris där vi kommer vara några dagar och njuta av denna underbara och romantiska stad. Här kommer vi spendera många timmar på att promenera och upptäcka allt vackra Paris har att erbjuda, sitta och njuta på olika caféer och inspireras av maten, folket och arkitekturen. 

Ska bli fantastiskt att få se Eiffeltornet med egna ögon, vårt hotell ligger bara ca 500 m ifrån :)

Sen ska vi ta tåget ner till Lyon vilket tar 2 timmar och blir en upplevelse i sig, att få titta ut genom fönstret och se naturen. 
Lyon är den näst största stad och räknas som den gastronomiska huvudstaden i Frankrike. Även här kommer det bli mycket promenader och kanske även cykelturer. Maten ser jag verkligen fram emot då staden är känd för just detta.

Vackra staden Lyon
Sist men inte minst ska vi hyra bil och köra ner till Rivieran där vi ska bo på ett hotell i centrala Nice. Här blir det nog mycket sol och bad! Det bästa är att vi har bil och kommer att köra runt en hel del till olika småstäder och byar vid kusten. 
Vi planerar också att ta en en-dags-tur till Monaco, det kan man ju bara inte missa när man ändå är i närheten!

Här ska vi spendera den största delen av semestern, Nice!
Det har tagit tid att leta efter alla hotell som vi ska bo på i dem olika städerna, leta och köpa tågbiljetter, hyra bilen och att få allt att passa tidsmässigt. Men jag tyckte samtidigt att processen var rolig och spännande. Det är kul att få bestämma allt själv. 
Åh, vad jag längtar!!

Har ni varit i Frankrike? 
Jag tar gärna emot tips på allt möjligt som caféer, restauranger, platser, stränder, butiker, upplevelser osv!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar