23 augusti 2011

Sunda matvanor

Visst är det tråkigt att inte njuta av maten man äter? Det finns en hel del människor som inte njuter av att äta och har en ohälsosam inställning till mat.
Vissa är rädda för maten och ser den som ett fiende istället för något som ger kroppen näring och tillfredsställer sinnena. Vissa människor överkonsumerar mat dagligen och hinner inte ens egentligen känna smakerna och dofterna på tallriken.
Jag ser varje måltid som en njutningsfull smakupplevelse och försöker äta så medvetet som möjligt. Balans är nyckelordet för mig.
Mat ska inte ge en ångest, har man väl gått loss på något onyttigt kan man lika gott njuta av varje tugga och sedan göra hälsosamma och medvetna matval dagen efter. Balans.

Alla mår bättre av att ha sunda matvanor och en hälsosam inställning till mat. Det man äter ska ge dig näring, energi och en snäll mage. Maten du äter påverkar ju även ditt humör, så bra mat = ett gott humör! :)



- Ett riktigt bra tips är att starta dagen på bra sätt genom att dricka en kopp lagom varmt/ljummet vatten med citron. Detta rensar systemet och sätter igång matsmältningen. Citron rensar dessutom levern från gifter som vi får i oss.

- Gör rätt redan i mataffären. Handla efter en lista och försök att välja bra mat. Läs på innehållsförteckningen, det kan göra en stor skillnad på vad du stoppar ner i varuvagnen. Det tar inte så lång tid och är ofta värt att jämföra produkter med varandra.
Jag upptäckte t ex att innehållet i vispgrädden som jag brukar köpa skiljer sig beroende på vilken förpackning jag väljer.




 
Jag köper hellre numera förpackningen till vänster då den inte innehåller stabiliseringsmedel. Visst är hållbarheten kortare men jag slipper få i mig ett onödigt ämne.




- Baka i lagom mängd. Det är jättegott med bakelser, muffins, kakor osv. men ett bra tips är att inte baka i stora mängder. Halvera receptet, gör kakan i den mindre formen istället. 
Är man sugen på sötsaker tillfredsställer man ju oftast det behovet redan efter första biten/portionen. 
Att sedan äta kakan dagen därpå igen och kanske tredje dagen också är ganska onödigt, bara för att den ska ätas upp. 
Baka därför inte mer än vad det behövs eller frys in så kan har du nått gott att bjuda på nästa gång du har besök.



- Spice it up! Visste ni att kryddor har flera nyttiga egenskaper och näringsämnen som t ex järn, kalium och vitamin c? Variera vilka kryddor du använder i maten, så tröttnar du inte heller på samma smaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar