18 juli 2011

Delikatesser, skaldjur och klassiska rätter på Franska Rivieran

Efter ett par underbara dagar i Lyon körde vi ner till Franska Rivieran för att njuta av lite sol och bad. Här finns det mycket italiensk mat och italienska restauranger och det är nog så eftersom Italien ligger så pass nära.

Vi bodde i vackra Nice och det var perfekt att avsluta resan där.
Runt Nice finns det en massa härliga småorter att besöka. Antibes (uttalas: "Antib") är en underbar liten stad med sandstrand och fint vatten.
I Nice är det stenstränder och mycket vågor i vattnet men det gick att bada trots det och det var hur skönt som helst.

Promenade des Anglais är den otroligt långa och promenadvänliga strandgatan och där varierar det mellan privatstränder och offentliga stränder. På morgonen eller tidigt på förmiddagen kan man se många motionera längst kusten.
Det är mycket turister i Nice med en hel del blandade nationaliteter men även många besökare från andra städer i Frankrike.

Nu till maten...
Precis som de övriga städerna vi besökte i Frankrike finns det caféer, barer och restauranger precis överallt i Nice.
Precis utanför vårt hotell fanns det ett stort café som hade frukostmeny. De öppnade väldigt tidigt på morgonen och där fanns alltid gott om matgäster.
Vi njöt av en fräsch macka första morgonen i Nice och deras klassiska frukosttallrik dagen efter som bestod av croissant, baguette, smör, marmelad, apelsinjuice och kaffe.

Första morgon startade jag med en club sandwich och min man åt en baguette med ost och skinka.

En av dagarna promenerade vi ganska långt och den långa promenaden tog oss ända till Nice båthamn. Runt hamnen fanns det en hel del fina restauranger som serverade en massa läckerheter från havet. Vi satte oss på uteserveringen (självklart) och hade en suverän utsikt mot vattnet med alla fina båtar och lyxiga yachts.

Jag tog en "seafood salad" som innehöll musslor, räkor och väldigt mycket bläckfisk. Den var väldigt fräsch och god och jag bara njöt av stunden :-).
Skaldjur finns det gott om på menyerna där och även pizza. Måste säga att pizzorna är riktigt fina i Frankrike. Det var något jag inte skulle gissat.
På en restaurang serverades pizzorna i halvor, det var en enorm pizza som delades i mitten och räckte bra till en person.

En halv pizza med tomatsås och musslor, utan ost, men även smaksatt med vitlök och persilja. Ganska ovanligt för oss att pizza görs utan ost men den saknades faktiskt inte på denna underbart goda pizza.
Givetvis kunde inte min man åka härifrån utan att ha ätit Escargot! Sniglar i skal gratinerade med vitlök och persilja.

Det blev även en stor tallrik skaldjurspasta för mig en kväll. Här snålas det verkligen inte med skaldjuren. Olika typer av musslor, mini-bläckfiskar och stora räkor fyllde ut denna pastarätten till max!
En av mina måsten att prova i Frankrike var löksoppa. En riktig klassiker!
Jag har tittat på receptet på denna soppan många gånger och har till och med sparat det, men ändå har det ännu inte blivit av att jag lagat den hemma.
Men detta ska det bli ändring på! Nu när jag ätit den och dessutom i självaste Frankrike måste jag säga att den löksoppan är en riktig smakupplevelse.

Löksoppa med ostgratinerade baguetteskivor. Åh så gott!
En annan rätt som både jag och min man ville äta i Frankrike var Foie Gras, anklever. Det är en av det franska kökets största delikatesser.
Vi åt det vid två tillfällen och det var verkligen utsökt!

Här serverades Foie Gras med rostat bröd, gourmetsalt och krossad svartpeppar.

Och denna gången med rostat bröd och gelé tillsammans med en liten sallad. Fantastiskt gott!
I Nice finns det ett jätte mysigt och smalt stråk mellan höga byggnader där det är fullt av småbutiker och matställen. Här kan man köpa allt från kläder och skor till heminredningsprylar.
Här fanns även några riktigt genuina matställen där man kunde äta en del traditionella rätter.
Socca är en tunn pannkaka på kikärtsmjöl och folk stod på kö för att få beställa denna maträtten.

De sålde även accra som är små friterade bollar fyllda med fisk. Väldigt mäktigt men gott!
Då var detta det sista inlägget i serien om vår Frankrike-resa. Den var helt fantastisk och jag är verkligen glad att vi valde att ta oss till alla dessa underbara ställen, äta all denna smaskiga mat och träffa alla trevliga människorna där.
Det är definitivt inte sista gången vi besöker Frankrike. Jag är inte mycket för att besöka samma platser två gånger men hit kommer vi definitivt att återvända om några år.
Men innan dess har jag andra platser på jorden jag vill uppleva!
Visst är det underbart kul och spännande att resa? Jag älskar det!