20 juli 2011

Sommarens fräscha och svala matvanor

Under sommartiden förändras alltid mina matvanor en aning.
Då äter mer än gärna kall mat som fräscha sallader, olika typer av plockmat, frukter och bär. Men under vinterhalvåret föredrar jag varma maträtter, gärna lite mäktigare, så som mustiga grytor, ostiga gratänger och typ allt som kan tillagas i ugnen. På vintern kan jag inte äta sallader, för jag fryser bara ännu mer då och de mättar inte lika bra som på sommaren.

En plocktallrik på tandpetare med salami- och ostspett, os-t och olivspett, svart vinbärsskinka- och ruccolaspett och ädelost.
Men när det är varm ute vill jag inget hellre än att vara utomhus så mycket som möjligt. Då vill jag inte att maten ska ta lång tid att göra och den ska helst vara så okomplicerad som möjligt.
Att grilla ute är bland det bästa med sommaren och då är det perfekt med en massa kalla tillbehör som potatissallad, grillad ost, sallader och kalla såser.

Avokado fylld med en röra på tomat, gräslök och lite lime, toppad med en dillkvist
Just potatissallader älskar jag på sommaren. Självklart hemmagjorda.
Man kan variera innehållet efter smak och beroende på vad den ska serveras till. Min absoluta favorit potatissallad och den jag gör oftast innehåller förutom potatis även paprika, gröna oliver, rödlök, tomat, basilika och fetaost. Men denna salladen blir inte komplett utan den fantastiska dressingen på olivolja, dijonsenap och balsamico.
Makalöst gott!

En annan storfavorit på sommaren är skaldjur. Älskar skaldjur!
Räkor, scampi eller kräftor har jag alltid hemma och gör antingen sallad, en krämig pasta eller macka med dessa.
Kan tipsa er om ett supergott recept jag gjorde förra sommaren som verkligen gick hem. Nämligen mini-ostpajer med kräftor, självklart med västerbottenost som passar så bra till just skaldjur.
En riktigt god förrätt eller en lättare måltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar