21 juli 2011

Matlåda till lunch

Jag tillhör den kategorin människor som alltid har lunchlåda med mig till jobbet. Men det har inte altid varit så. När jag bodde hemma brukade jag äta ute på luncherna och då jag jobbade precis i centrum hade jag en massa matställen att välja mellan.
På den tiden kunde jag inte laga mat och samtidigt ville jag ut på lunchen istället för att vara kvar på jobbet.
Det blev mycket snabbmat som hamburgare och falafel eller kebab.



När jag senare flyttade till egen lägenhet var jag mer eller mindre tvungen att lära mig laga mat. Dessutom ville jag imponera på min pojkvän (mannen jag idag är gift med) och gjorde mitt bästa med att lära mig koka potatis, göra såser, använda kryddor och tillaga grönsaker.
Alla börjar ju någonstans och jag var faktiskt aldrig intresserad av matlagning som ung.

Lunchlåda för mig fungerar bäst idag. Då kan jag äta precis det jag är sugen på, jag vet exakt vad jag stoppar i mig och jag vet att det är gott. Sen har finns det inte någon vettig mat kring mitt jobb heller.
För mig är det inte alls ansträngande att fixa lunchlåda heller. I frysen har alltid olika maträtter i portionsförpackningar som jag kan välja mellan eller så tar jag resterna från middagen kvällen innan. Det är heller inte speciellt tidskrävande att fixa en sallad på färska grönsaker och det man har i kylen, så som kräftor, skinka, ägg, tonfisk, stekt kycklingfilé mm.

Fisksoppa på kokosmjölk
Att göra storkok med t ex köttfärssås, grytor, soppor och gratänger är ett enkelt sätt att se till att man alltid har mat i frysen. En bra idé är också att göra riktigt många köttbullar eller pannbiffar som du fryser in och sedan tar med till jobbet tillsamman nått tillbehör.

Brukar ni äta ute på lunchen eller tar har ni också med er matlåda?

1 kommentar:

  1. Tar alltid med mig matlåda och har alltid gjort det, laga mat det var jag tvungen att lära mig när jag jobba extra i hemtjänsten på sommarlovet under gymnasietiden, på den tiden, var så längesedan nu :-) så lagade man mat åt vårdtagarna och då ville framförallt tanterna ha riktig husmanskost som kalops, plommonjärpar, tosk i äggsås, dillkött och sånt,lite skillnad mot de färdiga matlådor de får idag

    SvaraRadera