12 juli 2011

Paris i mitt hjärta

Paris är en jätte vacker stad med hur mycket som helst att uppleva, se och smaka. Vi var i Paris totalt fyra nätter och givetvis kunde vi inte hinna med att se allt vi ville. Men det är redan bestämt att vi ska tillbaka dit över en långweekend inom en snar framtid eftersom vi verkligen blev förälskade staden.

Att få se Eiffeltornet med egna ögon var nästan överväldigande. Det är en otrolig skapelse och jag kan definitivt förstå varför den är så populär. Det var galet många turister där precis hela tiden. Vi ville först gå upp i tornet men kötiden är ca 1-2 timmar och med 33 grader varmt ute hade vi inte lust att stå och köa.
Det räckte bra att se det och få stå under det och inspektera.


Det var otroligt varmt i Frankrike när vi var där och det gick åt väldigt många flaskor vatten för att orka promenera så mycket som vi gjorde, och självklart drack vi mest franska Evian :-).

I fontänerna var det många som svalkande av sig och doppade fötterna.

Här passar vi på att fota det gigantiska museet Louvre i Paris.
Jag åt en hel del sallader i Frankrike och det var det första jag åt i Paris till lunch på en jättefin restaurang på Champs-Elysees, ett av många shoppingstråk med massor av caféer och restauranger. Salladerna i Frankrike är väldigt stora så man blir verkligen mätt och samtidigt är det avsvalkande i värmen.

Supergod sallad med bl.a. gravad lax, oliver och grapefrukt. Superfräsch!!

I Frankrike är Pizza populärt och serveras på många restauranger. Min man, som älskar pizza, åt detta vid flera tillfällen. Pizzorna är stora, välfyllda och väldigt smakfulla.

Klassisk god pizza med ost, skinka och champinjoner.



Det blev givetvis även några efterrätter när sötsuget kom efter maten. Tiramisu är också en vanlig efterrätt på menyerna. Denna var bland den godaste jag ätit, riktigt krämig och smakrik.

En smaskig portion Tiramisu!
Överallt och på i stort sätt varje gata kan man hitta konditorier och små caféer som serverar delikata och alldeles underbara bakelser och kakor. 
Jag har en favoritbakelse som jag alltid äter när jag besöker mitt hemland, Lettland. Det är en hjärtformad smördegsbakelse som är hård och söt. Så god!! 
Gissa hur glad jag blev när jag såg att denna såldes i varje konditori i Frankrike!? I Frankrike kallas denna underbara smördegsbakelse för "Palmier".

Den är tillräckligt stor att dela på! Mums!!
 Macarons är ju en fransk klassiker och säljs på väldigt många ställen i Paris. De finns både i "petit" (mini-små), mellanstora och även i modell större.
Vi köpte givetvis och njöt av dem! De var riktigt goda.

I mängder olika smaker och färger


På bakgatorna, alltså de gator som ligger utanför de centrala, finnes frukt- och grönsaksbutiker. Där säljs det mängder av olika färska läckerheter av god kvalité. Här och på små marknader runtomkring handlar många av lokalborna till kvällens middag.

 

Mycket är närproducerat och råvarorna som fransmännen använder är väldigt fina. De smakar mycket mer och är väldigt fräscha, vilket gjorde att jag beställde sallad mer än gärna flera gånger under semestern.
Hade jag bott i Paris så hade jag handlat i dessa butiker hela tiden! :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar