11 juli 2011

Underbar resa till Frankrike

Då är jag tillbaka i vardagslivet igen! Semestern i Frankrike var den bästa hitintills och jag kan ärligt säga att jag aldrig ätit så mycket god mat på en resa tidigare!
Frankrike är ett fantastiskt land med väldigt vacker natur och arkitektur.

Det magnifika Eiffeltornet på kvällen
Matkulturen är ju ett helt kapitel för sig och folket verkligen älskar att äta där. Det är ju inte det minsta konstigt då maten är riktigt bra och självklart är vart du väljer att äta avgörande.
Man bör ju inte falla för de klassiska turistfällor som finns i varje välbesökt land utan istället välja att äta där stadsborna äter själva, vilket brukar vara på gatorna längre bort från centrum.
Sedan är variationen på maten så stor att jag som har väldigt lätt för att tröttna på att äta samma mat inte tröttnade det minsta. Tvärtom till och med, det var mat jag ville äta men hann helt enkelt inte med:)

Vackra Promenade des Angles i Nice

Något annat jag blev lite positivt överraskad över är hur vänligt folket är i Frankrike. Man har ju hört så mycket om fransmännen och även blivit "varnad" om deras arrogans innan jag reste dit men jag upplevde dem precis tvärtom. Alla uppskattar om man försöker prata på deras språk och ett leende kommer man långt med. Fransmännen är både vänliga och väldigt artiga.

Vi besökte ju tre städer i Frankrike: Paris, Lyon och Nice. Alla tre städerna var underbara på sitt sätt och skiljer sig från varandra.
Det var en riktigt bra idé att besöka alla tre städer istället för att vara på ett ställe, för vi upplevde verkligen otroligt mycket.
Jag tänkte givetvis visa er en del av maten vi njutit av i varje stad. Så imorgon blir det Paris! Bästa staden jag besökt och jag älskade den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar