25 januari 2012

Lättlagad mat

Enkla och snabblagade maträtter har blivit min visa det senaste halvåret.
Eftersom jag har haft så otroligt mycket jobb, förutom min "vanliga jobb" så har det varit mycket jobb inför lanseringen av Kökshem.se och sedan även Disktrasor.se. Förutom dessa företag har jag även ett annat sedan några år tillbaka och en massa projekt vid sidan om.
Det är jätteroligt och jag älskar att jobba med företagen men det tar mycket tid och dygnet har ju trots allt bara 24h..



Eftersom jag totalvägrar att kompromissa med maten, jag älskar ju fortfarande att laga mat och det är min avkoppling och njutning, så har jag tvingat mig att bli så kreativ som möjligt. Det är inte alltid lätt att hitta kreativiteten och inspirationen till lättlagad mat som varierar väldigt mycket.
Men god planering är superviktigt. Det gäller allt från matinköp till planering av lunchlådor, mellanmål, middagar och helgfrukostar.
Men en sak jag lovat mig själv är att jag aldrig ska kompromissa med maten, köpa en massa halvfabrikat och för att inte ens nämna.. färdigmat. Det skulle aldrig falla mig in. Då menar jag inte utemat eller hämtmat för det älskar jag, i lagom mängd.

Det underlättar enormt att ha kött, kyckling, fiks, grönsaker osv i frysen. Det är bara till att tina upp i kylen och laga till middag.
Sedan behövs bra grundråvaror som färska grönsaker, potatis, pasta, bulgur/quinoa/couscous, vissa mjölkprodukter, ost, ägg och sådant för att man ska få ihop en bra måltid.
Storkok är alltid bra och underlättar enormt. Man kan frysa portioner eller ta med till lunch dagen efter.

Sen handlar det ju faktiskt också om prioritering. Jag väljer att prioritera att äta bra. Det ger mig energi, näring och glädje så jag kan fortsätta att jobba så mycket och ständigt vara igång.
Här om dagen lagade jag fläskkarré i ugnen och till det mozzarellagratinerade gnocchi. Väldigt enkelt och väldigt gott!

Karré med gratinerad gnocchi

I bakgrunden ser ni bordstabletten Marika i ribbad bomull. Älskar dem! Så färgglada och fina!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar