15 maj 2011

En kväll med sång och god mat

Såg ni Eurovision Song Contest igår kväll?
Det gjorde jag! Jag och min man har sedan ett antal år tillbaka skapat en egen tradition som vi med glädje följer år efter år nu.
Vi fixar god mat i form av revben, grillad halloumi, sallad och sedan olika delikata tillbehör. Till maten dricker vi rött vin och hejar på dem låtar vi tycker bäst om.
Det blir alltid en trevlig kväll och jag tycker verkligen att det är kul att se på sådana fina shower på tv. Det är skoj att se vad dom har på sig, deras danskoreografi och den vackra scenen.

Brukar ni titta på Melodifestivalen och Eurovision Song Cotest?

Vi hade smaskiga tillbehör som fetaostfylld paprika, rostad vitlök, grillad halloumi, oliver och delikatess gurka

Jag la revbensspjällen i marinad redan natten innan och dem blev så möra och delikata! Marinaden bestod av apelsin, vitlök, chili och honung.

Är ni sugna på att testa receptet på revbenen hittar ni det här. Det är verkligen gott och jag gör denna marinaden ofta just till revben men även till kycklingvingar ibland.
Vill man ha lite extra apelsinsmak (vilket jag lovar är gott) kan man riva lite av skalet från apelsinen och blanda i marinaden, det gjorde jag igår.

PS. Som säker många av er vet och märkt har Blogger haft problem under torsdag och fredag, så tyvärr försvann era kommentarer på förra inlägget... :(

2 kommentarer:

  1. Så gott, såg inte Eurovision Song Contest, var nog ett par år sedan nu, slutade följa det när Sverige började med alla delfinaler. Måste verkligen testa att göra egna revben, sällan jag hittar färdiggrillade i affären som är goda, köpte det i helgen, blev så besviken, inte alls goda, sega, massa brosk och ingen god kryddning

    SvaraRadera
  2. Nej färdiggrillade revben gillar jag inte heller.. dem är precis som du säger sega och ganska smaklösa. Egna revben är så mycket godare och vill man hålla det riktigt enkelt och okomplicerat kan man krydda med bara grillkrydda.
    Jag kan även rekommendera en god krydda som jag ibland använder när jag inte har lust att göra en egen blandning eller marinad:
    http://www.santamariafoodservice.se/servlet/product?language=se&a=view&c=1&s=17&id=1798
    Den är god till grillat, både kött och kyckling.

    SvaraRadera