2 maj 2011

Fett i matlagning

Idag på Foodelicious.se bjuder jag på klyftpotatis i ugnen tillagade på fettsnålt vis. "Hemligheten" är att blanda olivolja och kryddor tillsammans med potatisen i en påse istället för att hälla oljan direkt över potatisklyftorna.
Genom att med lätt hand gnida in blandningen i klyftorna täcks dem väl och mängden olivolja blir liten. Smaken försummas inte heller vilket är väldigt viktigt för mig. Jag äter inte bara för att bli mätt, jag äter för själva smakupplevelsen också!



Dem flesta vet ju att fett får maten att smaka mer, men sedan ska man ju helst tänka på att det ska vara hälsosamt fett man använder och även inte överkonsumera fett i maten.
Jag är inte rädd för fett och har inga problem med att använda det i matlagning och bakning, men jag har en regel: det måste vara äkta vara!
Jag använder t ex aldrig margarin, jag förbjuder det i mitt hem till och med :)
Det ska vara äkta smör! Jag föredrar alltid kvalitetsråvaror och äkta vara före alla lättvarianter. Dessutom är det en markant skillnad på smaken.



Samma sak med olivolja, jag experimenterar gärna och testar nya fina olivoljor eftersom jag gillar variation. Sen smaksätter jag dem själv med olika örter, kryddor, citron eller vitlök.
Bra basråvaror är viktigt för god matlagning, då kan även den enklaste maträtten smaka utsökt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar