8 september 2011

Bättre receptöversikt

Äntligen!!
Jag har länge velat ha en funktion på Foodelicious.se där man kan se bilderna till recepten när man söker bland olika recept. Det är inte alltid så enkelt att få igenom en idé man har till hemsidan när man totalt saknar programmeringskunskaper.
Jag är helt självlärd när det kommer till att bygga hemsidan och en perfektionist som typ aldrig blir nöjd förrän jag får det att se ut precis som jag vill.

Så här ser det ut nu. Bild + Recept 

Men nu har jag äntligen hittat lösningen jag letat efter och nu syns bilden till varje recept. Undantag dock för recept som är lite äldre, där ersätts recept bilderna av någon annan (konstig) bild, men klickar man på receptet ser man den riktiga bilden :)
Vet ni förresten att man kan leta i receptarkivet på Foodelicious.se på flera olika sätt?

Let me count the ways... 

  • Menyn till vänster - här kan du se alla kategorierna: Bakverk, Dryck, Efterrätter, Festligt, Frukost & Brunch, Förrätter, Maträtter, Tillbehör och Övrigt. Under kategorin hittar du underkategorier som du kan klicka på för att se alla recept som finns där.
  • Recept & Recept Index i meny raden - Väljer du Recept får du upp en lista med flera sidor på alla recept på Foodelicious.se. Väljer du Recept index öppnas en sida med alla underkategorier och recept i bokstavsordning.
Välj Recept eller Recept index


Underkategorierna i bokstavsordning med tillhörande recept
  • Sökrutan- uppe till höger hittar du en sökruta där du kan skriva in ett sökord. När du skriver i rutan kommer det upp olika alternativ (både recept och artiklar) som matchar dit sökord. Du kan antigen söka på ordet du skrivit in eller välja bland de alternativ som presenteras.
Sökruta att skriva i
När du skriver i sökrutan får du upp olika sökresultat som matchar ordet
  • Sökmolnet - längst ner i högerspalten finns ett "moln" med sökord. Med andra ord taggar. De visar hur många recept som finns till varje sökord och här kan du söka bland olika ingredienser och teman, t ex "Choklad" eller "Amerikanskt".
Välj bland olika taggar/sökord

Förresten..! 
Ni vet väl om att ni gärna får komma med förslag och reflektioner för Foodelicious.se
Det uppskattar jag verkligen, hemsidan finns ju där för er!
Kanske jag inte kan verkställa allt och uppfylla alla önskemål, men jag ger det alltid ett försök :)

3 kommentarer:

  1. Oj, vad du har lyckats få till alla funktioner och sökvägar bra. Så lätt att söka bland alla recept.

    SvaraRadera
  2. Wow! Så imponerade av att du kan fixa allt detta själv, otroligt:)

    SvaraRadera