6 september 2011

Godsaker och mat att längta efter

Det är ju officiellt höst nu. Även om det känns som att höstvädret redan kom flera veckor sedan.
Men jag tänker inte klaga över hur "dålig" sommar vi har haft i år, att de varma-soliga-strandväder dagarna kan räknas på två händer och att regn, åska och vind har hälsat på regelbundet de senaste månaderna.
Det är inte lönt att klaga över sådant man ändå inte kan påverka tycker jag. Istället hoppas jag på en någorlunda mild vinter, med många vackra soliga och ljusa dagar.
Även om jag är riktigt "sommar-människa" så tycker jag att vintern är lite mysig också. Luften är frisk, kläderna är mjuka, hemmet är fullt av tända ljus och kvällarna kan med gott samvete spenderas i soffan framför en bra film.



Det finns ett antal godsaker jag just nu längtar efter att få njuta av i höst och till vintern. Allt som värmer brukar locka mig eftersom jag är väldigt lättfrusen av mig.

Något jag endast dricker under vinterhalvåret är varm choklad. Det är en riktig mysdryck för mig som man myser i soffan med och kanske äter en kaka eller muffins till. Förra året gjorde jag varm choklad på vit choklad som kändes lyxig och var väldigt god.


Chokladbegäret kan få en helt ny mening på vintern. Och all julgodis kan man ju knappast tacka nej till heller. Det är kul att göra eget godis, dessutom är det "nyttigare" för du vet exakt vad godiset innehåller. Just nu är jag sugen på dessa koksbollar i choklad.

Pepparkakor är en av de bästa sakerna med december månad. Älskar pepparkakor! I vintras bakade jag mjuk pepparkaka som jag bjöd familjen på till fikat.


Grytor tröttnar jag aldrig på. De mättas så otroligt bra, värmer och kan varieras i det oändliga. En av mina absoluta favoritgrytor är denna mustiga högrevsgrytan med underbara smaker av vin och apelsin.

Piroger är för mig typisk vintermat. Jag vet att många gör piroger till picknicken på sommaren men förknippar dem med kallt väder. Dessa piroger med kycklingfärs kan jag varmt rekommendera er. Det är så saftiga och degen är enkel att jobba med.

Nu när det är äppelsäsong vill jag inte något annat än att baka varma saftiga äppelpajer. Så gott ju! Tillsammans med vaniljsås, vispad grädde eller en kula gammaldags vaniljglass. En barnsligt god äppelpaj som jag bakat flera gånger då den alltid är så omtyckt är en smulpaj med marshmallows.

1 kommentar:

  1. Så mycket gott :-) , höst ja, det är det ute just nu, det blåser rejält och tokregnar, hela gräsmattan är full av gula löv och det är snart mörkt ute

    SvaraRadera