5 september 2011

Helgens goda kokospannkakor

En lång, lugn och god frukost på morgon på helgen är en av de sakerna jag längtar efter mest när vardagarna är fulla av stress och tusen saker som ska hinna göras.
Min helger är aldrig jobbfria men jag är ledig från mitt mån-fre jobb som tvingar mig att gå upp strax efter kl 6 på morgonen när aptiten egentligen inte har hunnit vakna ännu. Det är ju alltid godare att äta när man är hungrig.

Denna helgens frukost bestod av kokospannkakor med färska bär och yoghurt. Vi behövde inget annat till, det räckte bra med en kopp grönt te.
Te och pannkakor är för övrigt något som kvällsmaten bestod av med jämna mellanrum när jag var barn och bodde i Riga. Inga söta pannkakor då, utan mer matiga. Väldigt gott!
Och ja, många barn dricker te i Lettland :) Inte speciell vanligt i Sverige kanske, men där hör tedrickande till vardagen och något hela familjen gärna njuter av på kvällarna.



Dessa goda kokospannkakorna gjorde jag enligt mitt klassiska pannkaksrecept, se här, men bytte ut 1/2 dl vetemjöl mot 1 dl riven kokos.
Jag hade 1 dl koks, 1/2 dl grahamsmjöl och 1 dl vetemjöl i smeten och tillsatte även lite socker för att få lite sötare pannkakor.



Testa denna varianten nästa gång ni gör pannkakor. De smakar kokos utan att kokosflingorna tar över för mycket. Man kan även göra dessa till dessert och servera en glasskula till.

6 kommentarer:

  1. Visst är det härligt med helgfrukostar, sitta riktigt länge och njuta! Speciellt när man njuter av sådana gotter som dessa!

    SvaraRadera
  2. Jag älskar verkligen kokos, dessa ska jag prova!!

    SvaraRadera
  3. Ser fantastiskt gott ut det där! Precis som Nellie ovan så älskar jag kokos, så detta ska definitivt hållas i minne. :) Kan tänka mig att dessa hade varit oerhört goda med en chokladfyllning i också, eller helt enkelt lite smält choklad uhmm.. "drizzled" ovanpå.

    SvaraRadera
  4. Mårtenssons: Det är den bästa belöningen efter en lång arbetsvecka :)

    Nellie: Jag med! Klart du ska prova dessa :)

    Martin: Nutella eller smält choklad hade inte alls varit dumt till dessa! Bara fantasin kan sätta gränser när det gäller smakkombinationer ;)
    Och vilken snygg hemsida du har!

    SvaraRadera
  5. sv: javisst är det praktiskt, det blir alltid bra med smördeg också :)

    SvaraRadera