1 september 2011

Löfte till mig själv

Jag har länge klagat på mig själv för att jag inte äter tillräckligt med fisk. Det är något jag bara måste bli bättre på.
Varför ska det behöva vara så svårt egentligen? Jag tycker fisk är väldig gott.
Favoriten är lax och då tillagad på alla möjliga vis, ugnsbakad, grillad, gravad, varmrökt... Älskar lax!
Men jag gillar också hoki filé, makrill och panerad spätta.
Något jag har problem med är fisk som har en massa ben, speciellt småben. Jag hade en obehaglig incident för fler år sedan då jag åt fisk med många små ben i... Dessutom är det så pilligt!

Nu försöker jag i alla fall alltid ha fisk i frysen och passar även på att köpa färsk fisk när tillfället ges. Målet är att äta fisk minst i gång i veckan. Hitintills har det gått ganska bra, denna vecka har jag redan hunnit äta fisk två gånger.

Häromdagen gjorde jag ugnsbakad makrillfilé. Jag penslade den med lite soja, gned in pressad vitlök och kryddade med lite gourmet flingsalt och pepparmix. Det blev väldigt gott och doftade underbart från ugnen. Som tillbehör blev det sauterad spenat, ugnsbakade polkarödbetor och ångkokt blomkål.


Resterna från middagen åkte ner i matlådan och blev en utmärk lunch dagen efter.

Idag är det ju redan torsdag! Veckan har gått fort tycker jag. Det betyder att det är fredag imorgon, alltså fredagsmys!
Jag ska ut och äta middag imorgon min min underbara väninna.
Vad ska ni hitta på för nått imorgon kväll?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar