9 januari 2012

7 goda pastarätter

Jag har med åren lärt mig att gilla pastarätter allt mer och mer. Det är så enkelt att slänga ihop en snabb pastarätt med god sås och ett par olika ingredienser. Jag lagar gärna pasta de dagar jag kommer hem sent och inte vill vänta på maten längre än 30 minuter.

En god sås och bra råvaror gör hela pastarätten enligt mig. Sen älskar jag att använda färsk pasta om jag har det hemma, då går det ännu snabbare att koka pastan.


Kycklingpasta med ädelost
Härom dagen tog jag fram kycklingfilé från frysen och tinade upp. Jag hade ädelost kvar i kylen så valet blev enkelt. En god ädelostsås till kycklingen och pastan är ju perfekt!

Pasta är också perfekt till lunchlådan. Många säger att de inte orkar att ta med sig lagad mat till jobbet och klagar på tidsbrist, men pasta tar ju verkligen inte lång tid att laga. Dessutom kan man göra dubbla portioner till middag och ta med sig resten dagen efter i matlådan.

Här är några riktigt goda recept med pasta:

Italienska köttbullar i tomatsås
Små frikadeller i en god smakrik tomatsås tillsammans med spaghetti påminner om en romantisk film som utspelar sig i vackra Italienska miljöer. Men receptet är både enkelt och kan göras för flera portioner så det räcker länge.

Musselpasta med vitvinssås
En pastarätt med havsdofter. Vitt vin passar utmärkt till musslorna och har du en öppen flaska hemma i kylen så häll ner lite i såsen.

Pasta carbonara med chorizo och bacon
Den klassiska pasta carbonaran kan varieras för omväxlinghetens skull. Använd lite kryddigare korv som chorizo till pastan.

Pasta med vodkasås och scampi
Istället för scampi kan man också använda vanliga räkor eller varför inte kyckling. Vodkan i såsen tar inte över i smaken utan gör den mustigare och lite tyngre. Väldigt gott!

Makaronilåda med korv
Ett perfekt exempel på mat som passar bra till lunchlådan dagen efter också. Med kryddig korv och smakrik ost blir makaronilådan fantastisk.
Gratinerad fisk med pasta
Ett enkelt sätt att lyxa till fisken till i veckan är att gratinera den i ugnen med hummerfond, kräftor och västerbottensost. Medan fisken är i ugnen kokas pastan och du har en härlig måltid redo på 40 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar